Calumet

 

Calumet lakota (sioux) conservat a la Biblioteca del Congrés dels Estats Units

Calumet Lakota (sioux) conservat a la Biblioteca del Congrés dels Estats Units

 
Aquest terme, originalment una atribució local francesa que significa ‘canya’, s’aplica ara sovint a totes les pipes i materials de fumar utilitzades pèls pobles indígenes d’Amèrica del Nord, Especialment a els pobles algonquins de les Grans Planes i a els del Sud-est d’Amèrica del Nord. Aquesta pipa els europeus la coneixem sota el nom de ‘pipa de la pau‘.

Fumar com a mitjà d’oració i de comunió està molt estès per Amèrica del Nord. Alguns l’han derivat de la pipa que aspira el xaman, que és la font, tant de les inhalacions que estimulen a la visió extàtica, com el mitjà de treure substàncies perilloses del cossos dels que pateixen. Els models indígenes de comprensió es reflecteixen en les històries de la pipa arquetípica. La més coneguda, la dels sioux oglala, parla del regal de la Dona Bisó Blanca.

 

Calumet, conegut com Pipa de la pau entre els europeus

Calumet, conegut com Pipa de la pau entre els europeus


 

La versió oral que ens va transmetre Joseph Horse, líder tradicional de la Nació Lakota és la següent:

La història explica que ella [la Dona Bisó Blanca] es va aparèixer davant dos guerrers que havien estat caçant bisons en les sagrades Black Hills de Dakota del Sud. De sobte van veure un cos gran que venia cap a ells i van notar que era un vedell de bisó blanc. Però a mesura que s’acostava més a ells, el vedell es va convertir en una bella jove índia. Mentre caminava lentament cap a ells, ella cantava en veu alta i repetia:

“Contempleu-me, contempleu-me, camino d’una manera sagrada.”

En aquest moment, un dels guerrers va tenir mals pensaments en la seva ment, així que la jove li va demanar que s’acostés. En apropar-se, un núvol negre va cobrir el cos del guerrer. Quan el núvol negre va haver desaparegut, el guerrer havia quedat sense carn ni gota de sang sobre els seus ossos. L’altre guerrer es va agenollar i va començar a resar. Mentre resava, el vedell de bisó blanc -que ara era una jove índia- li va indicar que tornés amb la seva gent i els advertís que quatre dies més tard ella els portaria un embalum sagrat.

El guerrer va fer allò que se l’indicà. Va tornar amb la seva gent i va reunir a tots els majors i als líders i a tota la gent en un cercle, i els va comunicar les instruccions que ella havia indicat. I efectivament, tal com ella havia dit, al quart dia va tornar. Diuen que un núvol va baixar del cel i que del núvol va sorgir el vedell de bisó blanc. Aquest va rodar sobre la terra, es va posar dret i es va convertir en una dona jove i bonica que portava un embalum sagrat a la mà.

Va entrar en el cercle de la gent i, cantant una cançó sagrada, va lliurar l’embalum sagrat a la gent que el cuidaria. Ella va presentar el seu embalum i va dir:

“Aquest és un regal sagrat i sempre ha de ser tractat d’una manera sagrada. En aquest paquet hi ha una Pipa Sagrada que cap home impur o dona impura ha de veure mai. Amb aquesta Pipa Sagrada enviaran les seves veus [la dels indis] a Wakan Tanka, el Gran Esperit, Creador de tot, el seu Pare i Avi. Amb aquesta Pipa Sagrada caminaran sobre la Terra, que és l’Àvia i Mare. Tots els seus passos han de ser sagrats.

Calumets

Calumets

El bol de la Pipa és de pedra vermella i representa la Terra. Llaurat en la pedra hi ha un vedell de bisó encarant al centre i simbolitza a les criatures de quatre potes que viuen com germans entre vosaltres. La tija és de fusta i representa totes les coses que creixen. Dotze plomes d’àguila clapejada pengen des d’on la tija s’uneix al bol. Les plomes representen a tots els germans alats que viuen entre vosaltres.

Totes aquestes coses estan unides a vostès que fumaran la Pipa i enviaran les seves veus a Wakan Tanka. Quan facin servir aquesta Pipa per resar, resaran per i amb cada cosa. La Pipa Sagrada els uneix a tots els seus parents: al seu Avi i Pare, a l’Àvia i Mare .

La pedra vermella representa la Mare Terra sobre la qual vostès viuran. La Terra és vermella, i les criatures de dues cames que viuen sobre ella també són vermelles. Wakan Tanka els ha donat un camí vermell -un camí bo i recte per viatjar- i vostès han de recordar que tota la gent sobre aquesta terra és sagrada.

A partir d’aquest dia, la Pipa Sagrada romandrà sobre la terra vermella i vostès enviaran les seves veus a Wakan Tanka”.

Washakie, cap Shoshoni amb el seu calumet

Washakie, cap Shoshoni amb el seu calumet

Es va quedar quatre dies entre la nostra gent donant ensenyances sobre l’embalum sagrat i el seu significat. També els va dir: “Hi ha set cercles sobre la pedra: representen els set ritus en els quals vostès usaran la Pipa”, i els va ensenyar set Cerimònies Sagrades. La primera va ser Inipi o Cerimònia de Purificació. Una altra va ser la Cerimònia de Nomenament del nen. La tercera va ser la Cerimònia de Curació. La quarta va ser Hunkapi, la Cerimònia d’Elecció de Parents o d’Adopció. La cinquena va ser Ishnata Awicalowan, la Cerimònia de Casament. La sisena va ser Hanblecheyapi o Recerca de Visió. I la setena cerimònia va ser Wiwanyag Wachipi o la Dansa de Sol, que és la cerimònia de la gent per a tota la nació.

Ella ens va portar aquestes set Cerimònies Sagrades i va ensenyar a la nostra gent les cançons i les maneres tradicionals. Ha indicat a la nostra gent que mentre fem aquestes cerimònies, sempre seguirem sent els Guardians i Tutors de la Terra Sagrada. Ens va dir que mentre cuidem i respectem la Terra, la nostra gent viurà per sempre.

Quan va acabar els seus ensenyaments es va anar per on havia vingut. Va sortir del cercle i conforme es disposava a partir, va dir:

“Recordin com de sagrada és la Pipa i tractin-la d’una manera sagrada, ja que estarà sempre amb vosaltres. Recordin també que en mi hi ha quatre Edats. Jo els deixaré ara, però vetllaré per vostès en cada Edat i al final tornaré. El Creador que està a dalt, el Gran Esperit, està feliç amb vosaltres els seus néts. Han escoltat bé els meus ensenyaments. Ara he de tornar al món dels esperits.”

També va dir a la nostra gent que algun dia tornaria a buscar embalum sagrat. I ens va deixar l’embalum sagrat, que fins a la data guardem. El coneixem com la Pipa del Vedell de Bisó Blanc, perquè va ser portada per la Dona Vedell de Bisó Blanc.

Està guardada en un lloc sagrat a la reserva índia Cheyenne a Dakota del Sud. La guarda un home conegut com el Guardià de la Pipa de Vedell de Bisó Blanc, i el seu nom és Arbre Cavall que Mira.

Quan va prometre tornar, va fer algunes profecies. Una d’aquestes profecies va ser que el naixement d’un vedell de bisó blanc seria senyal que s’acostava el moment en què ella tornaria novament per purificar al món, portant novament harmonia i equilibri espiritual.”

Tal i com explica Joe Horse la pipa, amb la seva cassoleta, tub, gravats i plomes enganxades, representa la terra, la vegetació, els animals i ocells. Pregar amb la pipa, d’acord amb això, vol dir resar amb tot i per tot. Aquesta “pipa vedella” és custodiada, venerada i poques vegades mostrada, a Green Grass, Dakota del Sud. La gran pipa plana dels arapahoes es guarda de manera semblant. Es creu que representa al mateix ésser suprem; per aquest motiu s’entén que no pugui ser contemplada.

Indi encenent el seu calumet

Indi encenent el seu calumet

Les pipes, o parts d’elles, semblen ser un element freqüent de les bosses medicinals. El seu ús era costum a les reunions del consell tribal i en els cerimònies d’agermanament, símbol d’un llaç d’amistat entre diferents persones, basat en una adopció figurativa, una confraternització en pau entre pobles i individus. La cerimònia s’iniciava, en la major part dels casos, amb l’actuació de l’amfitrió, que llançava glopades de fum cap al cel, als quatre vents i, finalment, a la terra, invocant així tant al món diví com l’humà, per deixar que després la pipa circulés entre els seus congèneres. L’acte de fumar, doncs, es converteix en nexe d’unió entre allò humà i allò diví, una forma superior de diàleg.

En altres ocasions, la càrrega simbòlica del fet de fumar el calumet s’enfocava, de manera més exclusiva, cap a la divinitat, com a mitjà de relació directa entre el xaman i els esperits que governen el món supraterrenal, demanant als déus, per exemple, pluges i temps propici que assegurés les collites i, amb elles, el bon futur de la tribu.

Indi arapahoe fumant en pipa (1910)

Indi arapahoe fumant en pipa (1910)

 
 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s