The Long Tomorrow

 
Portada de The Long Tomorrow de Norma Editorial
 

Aquest breu còmic que va ser escrit per Dan O’Bannon i il•lustrat per Moebius és considerat com ‘la historieta de 16 planes més influent de la història’ a més de ser una de les primeres històries del que s’ha anomenat ciberpunk.

Jean Giraud, àlies Moebius, va revolucionar el món del denominat novè art a les dècades dels anys 70 i 80 del segle passat. Va ser el fundador de la mítica revista francesa Métal Hurlant on va publicar les seves històries surrealistes de ciència ficció que van marcar als seus lectors i a nombrosos nous creadors.

La història està inspirada directament del cinema i la novel•la negre hardboiled que en aquest cas succeeix en un futur llunyà. Originalment va ser publicada en dos capítols a la revista francesa Métal Hurlant el 1976 i un any després per la revista nord-americana Heavy Metal. El seu argument ens explica com el detectiu privat Pete Club és contractat per una femme fatale per recollir una maleta guardada a una taquilla del metro. Com no pot ser d’altre manera aquest senzill treball es complica i el detectiu acaba immers en una missió per recuperar el petit cervell del President que és cobejat per uns alienígenes arcturians.

 
Vinyeta de The Long Tomorrow
 

En la introducció a l’edició francesa dels contes gràfics en tapa dura de The Long Tomorrow (que també es troba en la edició castellana de Norma Editorial) Moebius va escriure:

Vaig dibuixar The Long Tomorrow el 1975, mentre treballava amb Alejandro Jodorowsky en la adaptació cinematogràfica de Dune. Originalment Douglas Trumbull havia d’encarregar-se dels efectes especials, però no va poder ser. Jodorowsky va contractar a Dan O’Bannon per reemplaçar-lo. Dan va arribar a París. Barbut, vestit amb un estil salvatge, el típic californià post-hippy. El seu veritable treball no havia de començar fins que s’iniciés el rodatge, sobre quelcom tangible, sobre elements materials; Com estàvem encara en l’etapa dels preparatius i conceptes, no hi havia gairebé res a fer i estava avorrit com una ostra. Per matar el temps, va dibuixar. Dan és més conegut com a guionista, però és un excel•lent dibuixant. Si hagués volgut, podria haver estat un artista gràfic professional. Un dia em va mostrar el que estava dibuixant, era el story board de The Long Tomorrow. Una història policial clàssica, però situada en el futur. Em va entusiasmar… la història era molt forta, immediatament vaig pressentir que em permetria jugar gràficament, amb total llibertat, sense artificis convencionals… El vestit de Pete Club, per exemple, era gairebé ridícul, lluny de la gavardina tradicional de Bogart. El mateix succeeix amb la majoria dels elements visuals. Jo vaig seguir escrupolosament la història de Dan. Un dia m’agradaria que poguéssim publicar les dues versions una al costat de l’altra. Com el còmic va complaure a tots, li vaig demanar a Dan una seqüela, però no em va convèncer, era simplement una aventura. No la vaig dibuixar. Desprès del fracàs de Dune, Dan em va cridar per Alien, però aquesta és una altra història.”

Efectivament, quan Dan O’Bannon estava treballant al film Alien va demanar a Moebius que es sumés al projecta. Moebius es va reunir amb el director Ridley Scott (que més tard també el va cridar per treballar a Blade Runner) però després de realitzar alguns dissenys, va declinar l’oferta per que estava treballant en el seu film d’animació The Time Masters. Però, tal i com ha dit el director Ridley Scott en alguna ocasió, la insistència de O’Bannon i la influència de The Long Tomorrow, varen ser crucials en la seva concepció de un “futur llardós, en què els astronautes fumen i es queixen que cobren poc” que podem veure a Alien.

 
Vinyeta de The Long Tomorrow
 

L’èxit d’Alien a les pantalles va decidir a Ridley Scott a continuar col•laborant amb Moebius i O’Bannon i en un primer moment tots tres van voler ressuscitar el projecta de Dune, però Scott es va fer enrere i va decidir ficar en marxa Blade Runner. Quan el director artístic, David Snyder i el dissenyador de producció, David Paull van confessar que no sabien com dissenyar la ciutat de Los Angeles de l’any 2019, Ridley Scott els donar un exemplar de The Long Tomorrow que es va convertir en una referència visual clau de la pel•lícula.

El còmic va inspirar algunes de les imatges visuals de La guerra de les galàxies de George Lucas, de manera que quan la pel•lícula va ser estrenada a París, Lucas va convidar Moebius i altres companys de la revista Métal Hurlant a la première en reconeixement al treball d’aquests artistes que van inspirar la seva obra.

L’escriptor canadenc William Gibson, autor del clàssic de la ciència ficció Neuromàntic, la seva primera obra escrita l’any 1984 i que és considerada el tret de sortida del gènere ciberpunk en literatura, va declarar en varies ocasions que era fan dels còmics Métal Hurlant, Heavy Metal, del treball de Moebius i que clarament l’havien inspirat al escriure Neuromàntic.

 
Vinyeta de The Long Tomorrow
 

Queda clar que per on va passar Dan O’Bannon The Long Tomorrow es convertia en influència, i si no, veieu el film de Paul Verhoeven Desafiament total (Total Recall). Peró la influència més clara la trobem en el film El cinquè element de Luc Besson que és el més semblant a una versió fílmica de The Long Tomorrow. No per casualitat el disseny de producció va estar a càrrec de Moebius (doneu una ullada al vestuari dels protagonistes o als cotxes voladors).

Podria continuar mencionant altres exemples com ara que el film Prometheus de Ridley Scott continua molt influenciat per l’obra de Moebius, o que els dissenys de Matrix van ser realitzats per Geoff Darrow deixeble de Jean Giraud i que els germans Wachowski van ser influïts per l’obra Neuromàntic del mencionat William Gibson… en definitiva, la influència del món creat per O’Bannon i Moebius a The Long Tomorrow sobre el cinema i la literatura creix i no deixarà de créixer anys a venir.

A tots aquells que no l’hàgiu llegit i us faci mandra anar a la biblioteca municipal o comprar-ne un exemplar, aquí el teniu en un interessant muntatge que he trobat per Internet. Gaudiu-lo.

 

 
 
 

Anuncis

2 thoughts on “The Long Tomorrow

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s