Ibrahim ibn Ya’qub (/II)

 

Augusta Vendilicorum, Augsburg dibuixada a les Cròniques de Nuremberg del 1493

Augusta Vendilicorum, Augsburg dibuixada a les Cròniques de Nuremberg del 1493


 
Després del seu pas per Magdeburg, Ibrahim continuà el seu viatge més cap a l’est i comentà les grans diferències culturals existents entre el refinament d’Alandalús i del Sacre Imperi. Descriu la gran brutalitat dels víkings:

Molt pocs d’entre ells són cristians, la majoria són pagans, seguidors de Sírius, a qui sacrifiquen animals. S’alimenten de peix i si neixen massa criatures les llencen a la mar per alleugerir-se de la seva càrrega. Els seus cants s’assemblen als lladrucs que fan els gossos.”

En parlar dels territoris eslaus explica:

Les terres dels eslaus són les més fredes de totes les terres. El fred més gran es dóna les nits de lluna plena i sense núvols. Llavors augmenta la gelada i augmenta el gel. La duresa del sòl és com el de la pedra, tots els líquids es congelen, els pous i els tolls estan coberts amb una capa dura perquè es converteixen en pedra. I quan la gent respira, les barbes formen un escut de gel com si es tractés de vidre …”

Des de Magdeburg viatjà al llarg de la riba dreta de l’Elba, descriu una mina de sal a prop de Nienburg al riu Saale, a l’est d’Alemanya, on, segons ell, hi havia jueus treballant-hi.

Arribà fins a Praga i Cracòvia. Ibrahim ens informa:

La distància entre la ciutat de Praga i la de Cracòvia és d’un viatge de tres setmanes, i es cobreix tot al llarg de la frontera amb el país dels turcs.”

 

Dibuix de la Cracòvia medieval realitzat per M. Wolgemut i W. Pleydenwurff a les Cròniques de Nuremberg

Dibuix de la Cracòvia medieval realitzat per M. Wolgemut i W. Pleydenwurff a les Cròniques de Nuremberg


 

A Praga sembla que va restar-hi una temporada i explica que:

Praga està construïda en pedra calcària i guix i gràcies al seu comerç és la ciutat més rica de totes les terres que hi ha al voltant. Els russos i els eslaus hi porten mercaderies des de Cracòvia. Musulmans, jueus i turcs de més enllà de la seva frontera també vénen carregats de mercaderies i balances de mercat. Porten a vendre esclaus, estany i diverses menes de pells precioses. Llur país és el millor entre tots els pobles del Nord, i el més ric en farratge. Per un cèntim et venen prou farina per satisfer un home durant un mes, i pel mateix preu pots adquirir ordi per nodrir una muntura durant quaranta nits. A la ciutat de Praga fan selles, brides i lleugers escuts de cuir que usen aquí. […] Els intercanvis comercials es fan amb petites peces de roba que, tot i que no tenen valor per elles mateixes, serveixen per adquirir tota mena d’articles. S’hi pot comprar blat, esclaus, cavalls, or i plata, però també s’hi troben productors de cadires i corretges de muntar a cavall, escuts, articles de ceràmica i roba.”

També a Praga va veure que circulaven dírhams que havien estat encunyats a Samarcanda al voltant de l’any 913, dècades abans de la seva visita.

És el primer a parlar del regne de Polònia, sent aquest el motiu pel qual la seva narrativa va despertar un gran interès entre els erudits eslaus.

Del seu pas pel que ell anomena ‘regne dels eslaus del rei Miecislau’ n’explica els seus costums higiènics:

No tenen banys, però usen cabanes de fusta per rentar-se. A l’interior hi construeixen forns de pedra on llencen aigua i herbes que escampen el vapor i les aromes per tota la cabana. D’aquesta manera, tots els excessos de la pell surten pels porus”.

 

Miecislau I de Polònia

Miecislau I de Polònia


 

Des de terres avui poloneses emprengué el viatge de tornada passant per Augsburg i Cortona (Itàlia), fins a arribar a Trapani, una població de Sicília que en aquell moment estava en mans musulmanes. No es té constància del fet que retornés a l’Àndalus ni de que tornés a viatjar.

El testimoni d’aquest tortosí és fonamental per comprendre com era Europa durant l’Edat Mitjana.

 
 
 
Bibliografia i enllaços:

Bramon, Dolors; Moros i catalans (La història menys coneguda del sarraïns a Catalunya) Col. Inspira, 62, Angle Editorial, 2017.

Forcano, Manuel; Els jueus catalans (La història que mai no t’han explicat) Col. Inspira, 44, Angle Editorial, 2014.

Levey, Martin; Ibrāh. Complete Dictionary of Scientific Biography. . Encyclopedia.com. Consultada 21 Aug. 2017 (en anglès).

Ibrahim ibn Ya’qub of Tortosa. Article de l’any 1971 a l’ Encyclopedia of judaism (en anglès).

Al-Tartushi, a Cordoban Traveller in the Ottonian World al web Gerwardus (en anglès).

Ibrahim ibn Ya’qub. Article de la Wikipedia (en castellà).

 
 
 
 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s