El sàbat de les bruixes

 

El sàbat de les bruixes de Jan Ziarnko. París: Nicolau Buon, impressor, 1613.  Copyright de la fotografia Bibliothèque municipale de Toulouse.

El sàbat de les bruixes de Jan Ziarnko. París: Nicolau Buon, impressor, 1613.
Copyright de la fotografia Bibliothèque municipale de Toulouse.
(Fes un click a la foto per engrandir-la)


 
Pierre de Lancre (Bordeus, 1553-1631) va ser un jurista i alt funcionari francès. Després d’haver estudiat teologia i dret a França, Bohèmia i Torí, va ser nomenat conseller al Parlament de Bordeus en 1582.

En 1609, De Lancre va ser enviat a la vila de Sant Joan Lohitzune (actual país Basc francès), al vescomtat de Labort (Lapurdi en euskera, Labourd en francès, i Labord en gascó), per dirigir per ordre del rei Enric IV de França (III de Navarra) una comissió que hauria de:

purgar el país de tots els bruixots i bruixes sota l’imperi del dimoni.”

Va ser el responsable de la instrucció dels anomenats processos de bruixeria de Lapurdi que van resultar en abusos en contra de la població local i en l’execució de diversos centenars de persones.

La comissió de De Lancre, aprofitant que una bona part de la població masculina estava pescant a les llunyanes aigües de Terranova, va investigar els suposats casos d’adulteri i llibertinatge de les esposes dels marins, les activitats de curanderos i d’especialistes en cartomància, però també la de les minories de jueus i moriscos refugiades a Aquitània.

Des del tribunal instal•lat al castell de Sant-Pée-sur-Nivelle, Pierre de Lancre va ordenar l’execució, després d’haver estat torturats, de prop de 200 persones acusades de bruixeria, principalment dones però també, nens i fins i tot sacerdots. La presència de sacerdots acusats de bruixeria no ens ha d’estranyar degut a que alguns dels rituals satànics com ara invocacions del diable o alguns conjurs que eren llargs de recitar estaven per escrit en els llibres i en aquell temps els sacerdots eren dels pocs que sabien llegir i escriure.

Al retornar les tripulacions de mariners de la campanya de pesca a Terranova i veure que dones, fills, familiars, amics o veïns havien estat torturats i morts va esclatar un primer motí que va fer témer a les autoritats de Bordeus per una possible rebel•lió a gran escala, de manera que es van veure obligats a retirar De Lancre de les seves funcions.

Pierre de Lancre va destacar per la seva intransigència religiosa i misogínia. El 1612 va ser nomenat membre del Consell d’Estat i conseller del rei. Aquest mateix any va publicar el llibre “Tableau de l’Inconstance des Mauvais Anges et Demons”, un dels textos fonamentals per entendre el context històric de les grans persecucions per bruixeria de l’Edat Moderna.

El seu llibre conté el procediment realitzat pels inquisidors de Espanya i Navarra a 53 mags, apòstates, jueus i bruixots de la ciutat de Logroño el 9 de novembre de 1610. També cataloga les perversions sexuals clàssiques atribuïdes a les bruixes. La naturalesa poderosament sexual de l’imaginari dominant comença amb el viatge en el pal d’escombra, el nadó que mengen i, finalment, la mateixa orgia frenètica. El llibre inclou una de les millors representacions iconogràfiques, contemporànies a la persecució de la bruixeria, del sàbat de les bruixes. Aquest magistral dibuix va ser realitzat per en Jan Ziarnko i és l’única il•lustració que conté el llibre.

Anem a analitzar aquesta magnífica il•lustració amb una mica de deteniment per tal de que se’ns faci una mica més entenedora:

 
Sabbat De Lancre A

A: Satanàs, en forma de boc, està assegut en un tron daurat predicant, amb cinc banyes, la cinquena de les quals està en flames per encendre totes les espelmes i els focs del sàbat.
 
 
 

Sabbat De Lancre B

B: La reina del sàbat està coronada a la dreta de Satanàs i la dona menys favorita a la sinistra.
 
 
 

Sabbat De Lancre C

C: Als peus del tron hi ha una bruixa que ofereix a Satanàs un nen que ha seduït.
 
 
 

Sabbat De Lancre D

D: Heus aquí les convidades a l’assemblea, cadascuna amb el seu dimoni. En aquest banquet no serveixen altres viandes que carronyes, carn de penjats, cors de nens no batejats i altres animals impurs, tot això fora del comerç i l’ús dels cristians, insípid i sense sal.
 
 
 

Sabbat De Lancre E

E: En aquest banquet no s’admeten aquests espectadors, que són moltes bruixes pobres abandonades als racons i que no s’atreveixen a acostar-se a les grans cerimònies.
 
 
 

Sabbat De Lancre F

F: Després de menjar toca ballar: ja que, després d’haver-se fet un tip d’aquests repugnants aliments, il•lusoris, perniciosos i abominables, cada dimoni agafa a la bruixa que té al costat de la taula sota l’arbre maleït; en la dansa, el primer mira cap a dins del cercle, el segon mira cap a fora, i així successivament, tots ells ballen, piquen de peus i esvaloten, amb els moviments més indecents i bruts que són capaços.
 
 
 

Sabbat De Lancre G

G: Són els que toquen els instruments fan sonar la música amb cants i harmonies, mentre els del grup dansen i salten.
 
 
 

Sabbat De Lancre H

H: A baix es veu un grup de dones i noies que ballen, totes amb la cara girada cap a fora del cercle de la dansa.
 
 
 

Sabbat De Lancre I

I: Heus aquí el calder sobre el foc per fer tot tipus de verins, ja sigui per matar els homes o conjurar maleficis o per aniquilar al bestiar; una té serps i gripaus a la mà, l’altra, els talla el cap, els escorxa i els llença al calder.
 
 
 

Sabbat De Lancre K

K: Durant aquesta reunió moltes bruixes arriben al sàbat sobre bastons i escombres, altres sobre bocs acompanyades de nens que han raptat o subornat i que vénen a oferir-se’ls a Satanàs. D’altres, marxant del sàbat i transportades per l’aire van cap al mar o més enllà per provocar calamarses i tempestes.
 
 
 

Sabbat De Lancre L

L: Aquests són els grans Senyors i Dames, i altres gents riques i poderoses, que tracten els grans assumptes del sàbat, on apareixen tapats, i les dones amb màscares per estar sempre a cobert i que no se’ls pugui conèixer.
 
 
 

Sabbat De Lancre M

M: Prop d’aquest rierol hi ha els nens petits, els quals, amb vares i vergues i lluny de les cerimònies, tenen cura dels ramats de gripaus d’aquelles que els porten habitualment al sàbat.
 
 
 

Bibliografia i enllaços:

Per bruixa i metzinera. La cacera de bruixes a Catalunya. Catàleg de l’exposicio del Museu d’Història de Catalunya, 2007 (en català).

French Honours Option Stagecraft and Witchcraft. Selected pages from Tableau de l’inconstance des mauvais anges et demons by Pierre de Lancre. Sp Coll Ferguson Al-x.50 Universitat de Glasgow (en anglès).

Pierre de Lancre. Article de la Wikipedia (en castellà)

El Sabbat de las Brujas al web Brujas, Magos y Demonios (en castellà)

On the Inconstancy of Witches al web Moinstra.

Etching or engraving of “sabbat des sorciers” 1613 al web Monster Brains (en anglès).

 
 
 
 

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.